TEST: Aragazul SOTO Stormbreaker cu combustibil multiplu - poate sparge furtuna?!
Aragazul multifuncțional Soto Stormbreaker este cu siguranță o piesă de inginerie foarte interesantă. Arată magnific în frumusețea sa din oțel inoxidabil. Toate comenzile sunt plăcut de rigide și oferă exact rezistența de care aveți nevoie. Diferite tipuri de gaz sau benzină, toate acestea aragazul este capabil să le transforme în lumină și mai ales căldură în cel mai scurt timp. Iar cafeaua dvs. preferată poate să bolborosească pe arzătorul concav. Și cea mai bună parte - când ați văzut ultima dată ceva fabricat în Japonia?
Să vedem ce cade din cutie. În interiorul pachetului găsim aparatul de preparare propriu-zis, un adaptor pentru cartușul de gaz, o pompă de combustibil, o bază din aluminiu, un kit de întreținere, o grămadă de instrucțiuni, o husă de transport și o sticlă de sake... ăăă, de combustibil. Așteptam cu nerăbdare să văd instrucțiunile în japoneză, dar din păcate nu erau acolo. A trebuit să fiu recunoscător pentru instrucțiunile în limba engleză.
Sunt convins că vă întrebați cum de vă va solicita spatele acest aragaz. Arzătorul cu furtun cântărește 228 g, pompa de combustibil 170 g, sticla de combustibil de 700 ml 166 g și adaptorul pentru cartuș 56 g.
Arzătorul
Aragazurile clasice pe benzină au două tipuri de arzătoare sau răspânditoare de flacără. Primul tip are o placă circulară deasupra duzei de combustibil. Acesta este utilizat, de exemplu, la aragazurile Primus. Aceasta este o soluție foarte simplă și funcțională, care permite accesul convenabil la duză pentru înlocuire sau curățare. Din păcate, soluția este destul de zgomotoasă. Al doilea tip de difuzor se bazează pe faptul că deasupra duzei se află din nou o placă circulară, dar cu un diametru mai mare, iar sub aceasta se află un ansamblu de inele de plăci ondulate. Avantajul este că este vizibil mai silențios decât tipul anterior. Este folosit, de exemplu, de aragazul MSR Whisperlite, dar și de aragazurile Coleman.
Arzătoarele cu gaz utilizează un difuzor în care există o plasă metalică deasupra duzei. Deasupra plasei se află o placă perforată din care iese flacăra propriu-zisă. Acesta este exact arzătorul folosit de aragazul testat. Dacă comparați Stormbreaker cu vărul său pe gaz, Soto Fusion Trek, veți constata că au arzătoare complet identice - același diametru, aceeași margine ridicată. Fusion Trek, la fel ca multe alte arzătoare pe gaz, are orificiile de admisie pe lateral, în timp ce Stormbreaker le are în partea de jos. Aceasta este o informație importantă și vom vorbi mai mult despre ea mai jos.
Întreținere
Arzătorul este proiectat pentru orice amestec de propan-butan și orice benzină. Duza de combustibil nu are un ac de curățare integrat. Acesta trebuie curățat prin slăbirea șurubului din partea inferioară a arzătorului și prin apropierea duzei de jos într-un mod neconvențional. Șurubul poate fi slăbit cu ajutorul uneltei furnizate sau cu o cheie tubulară de 8 mm. Producătorul include un fir separat pentru curățare. Aceasta nu este o soluție foarte bună pentru întreținerea pe teren, deoarece firul de curățare poate fi ușor pierdut sau distrus. Cu toate acestea, dacă folosiți numai carburanți de calitate concepuți în acest scop, cred că va fi suficient să curățați duza la domiciliu din când în când. Cu toate acestea, curățarea întregului sistem de reziduurile de combustibil și de orice resturi mici de pe grătarul arzătorului are loc automat de fiecare dată când utilizați modul AIR (a se vedea și mai jos), adică de fiecare dată când dezactivați arzătorul.
Aprindere
Arzătorul are o formă concavă, cu o margine ridicată, ceea ce ar trebui să facă soluția mai rezistentă la vânt. Cu toate acestea, în practică, aveți totuși nevoie de o pragulă suplimentară pentru a proteja spațiul dintre arzător și partea inferioară a ejectorului, altfel vântul ia flăcările și încălzirea durează sensibil mai mult. Tubul de gazare de pe arzător accelerează considerabil preîncălzirea aragazului. Arzătorul se aprinde de sus, astfel încât aprinderea benzinei poate să nu aibă succes imediat, mai ales iarna. Benzina foarte volatilă poate ajuta într-o oarecare măsură, dar chiar și așa s-ar putea să nu fie suficient. O brichetă cu jet este potrivită pentru aprindere, dar aceasta este umplută cu butan, pe care trebuie să-l păstrați cald la temperaturi sub zero grade. Chibritul funcționează, dar vântul poate fi o problemă. O brichetă convențională nu este foarte compatibilă cu soba, deoarece aceasta nu este construită pentru a fi aprinsă de sus, plus că marginea ridicată a arzătorului vă încurcă. Cu cremene, nu am reușit să aprind aragazul la temperaturi sub zero grade Celsius. Aprinderea propan-butanului nu este, desigur, o problemă.
stand
Picioarele aragazului sunt realizate din sârmă de 4 mm grosime. Când este desfăcut, aragazul se potrivește exact într-o oală cu un diametru interior de 18 cm. Prin urmare, este potrivit și pentru caserole relativ mari. Compoziția și dispunerea picioarelor este cu adevărat sofisticată. Plierea se face prin ridicarea ușoară a piciorului pentru a elibera dispozitivul de blocare, rotirea acestuia în sens invers acelor de ceasornic și prinderea lui în baza piciorului următor. Atunci când este pliat, arzătorul este foarte compact și nu există riscul ca acesta să se destrame. Dacă vă uitați la aragazurile de la diferiți producători, există mai multe tipuri de picioare. Eu prefer aragazurile în care picioarele sunt dintr-o singură bucată și nu există pini pe ele.
Astfel de picioare sunt robuste și nu există riscul ca acestea să fie distruse pe teren. Dacă aragazul are picioare din tablă solidă, precum Soto Fusion Trek, acestea se pliază de obicei prin rotirea în jurul arzătorului. Când sunt pliate, toate picioarele ies într-o parte, ceea ce este o soluție care consumă puțin spațiu. La Stormbreaker, picioarele se extind doar 4 mm peste diametrul aragazului atunci când sunt pliate. Cu toate acestea, picioarele nu au o bază extinsă, ceea ce în practică înseamnă că aragazul trebuie așezat pe o suprafață dură sau pe suportul inclus, altfel se poate rupe.
Furtun și conectori
Furtunul aragazului are o lungime de 28 cm (partea împletită) și este ușor flexibil, ceea ce eu consider un mare avantaj. Furtunul flexibil vă va permite să așezați butelia sau cartușul de combustibil după cum aveți nevoie. Dimpotrivă, un furtun rigid ar avea tendința de a se deplasa odată cu aragazul dacă luați în mână sticla sau cartușul de combustibil în timp ce aragazul este în funcțiune.
Capătul furtunului este prevăzut cu un conector de sex masculin. Conectorul femelă de pe butelia de combustibil are un manșon de blocare. Acesta este încărcat cu arc, alunecă în afară, introduceți conectorul de sex masculin și manșonul se fixează înapoi în poziție. Am încercat să o manevrez în mănuși și cu puțină practică se poate face.
Adaptor pentru cartușe
Deoarece tubulatura este terminată cu un conector proprietar și nu este filetată, trebuie să folosiți adaptorul inclus pentru a găti pe cartușe de gaz. Îl înșurubați pe acesta pe cartuș și prindeți tubulatura în adaptor, deoarece are același conector femelă ca și pompa de combustibil.
Adaptorul pentru cartuș are picioare rabatabile care permit întoarcerea cartușului cu susul în jos. Acest lucru se datorează faptului că aragazul permite arderea propan-butanului sub formă lichidă, ceea ce este foarte important pentru utilizarea pe timp de iarnă. Pentru că, dacă gazul comprimat din cartuș nu vrea să se evapore pe vreme geroasă, pur și simplu întoarceți cartușul și continuați. Practic, nici măcar nu trebuie să folosiți cartușele de gaz pentru iarnă. Adaptorul este dublu sigilat, întotdeauna un semn de calitate.
Pompă de combustibil și butelie
Există o pompă foarte sofisticată pentru utilizarea aragazului cu benzină. Aceasta are două caracteristici speciale. În primul rând, are nu unul, ci două furtunuri care ies din ea și, în al doilea rând, are o rotiță de control pe ea. Furtunul mai lung este pentru transportul combustibilului, iar cel mai scurt aspiră aerul. Acest lucru înseamnă, de asemenea, că, pentru ca pompa să funcționeze corect, sticla trebuie să fie plasată întotdeauna cu roata de control în sus. Rotița de pe pompă comută apoi diferitele moduri ale pompei - oprire, pornire, funcționare și aer. În același timp, roata acționează și ca regulator de flacără.
În poziția de oprire, sticla este împinsă. Pentru a trece la celelalte moduri, roata trebuie să fie întinsă. Dacă nu faceți acest lucru, roata poate fi rotită, dar celelalte moduri nu sunt activate. În modul de pornire, pompa de combustibil acționează ca un carburator, amestecând combustibilul cu aerul, astfel încât amestecul intră în aragaz și trebuie doar să fie aprins. Flacăra încălzește apoi tubul de gazeificare. Cadranul poate fi apoi comutat în modul de funcționare, care este pentru gătit. În acest mod puteți controla apoi și cantitatea de combustibil care este arsă în arzător.
Preîncălzire
Ceea ce este interesant la pompă este modul de pornire, care este important pentru preîncălzirea aragazului. Ce, am auzit aici cuvântul preîncălzire? Stormbreaker nu are așa ceva, doar aragazurile clasice, învechite, au! Da, chiar și Stormbreaker are nevoie de preîncălzire, dar depinde de cum definești asta.
Preîncălzirea clasică se face prin pisarea unui combustibil într-un loc desemnat de pe aragaz și apoi prin aprinderea focului. Combustibilul arde liber și astfel se încălzește corpul arzătorului sau tubul gazeificatorului pentru gătitul propriu-zis. Stormbreaker nu prea are o astfel de preîncălzire. Dar dacă ne gândim la preîncălzire în general ca la o operațiune de încălzire a aragazului la temperatura de funcționare pentru a gazifica combustibilul, atunci și Stormbreaker are nevoie de preîncălzire. Cu toate acestea, este o preîncălzire automată și rapidă. Preîncălzirea automată este asigurată de o rotiță de control care setează totul pentru dumneavoastră. Timpul de preîncălzire depinde de vreme, dar este mult accelerat de tubul de gazeificare care se arcuiește deasupra arzătorului.
Modul START și modul de funcționare
Modul de pornire are câteva particularități. Deoarece în acest mod se consumă o parte semnificativă din presiunea din butelia de combustibil, butelia trebuie să fie presurizată mult mai mult decât la alte aragazuri. În timp ce la produsele concurente trebuie doar să pompi sticla de combustibil de aproximativ 20 până la 40 de ori, în funcție de cantitatea de combustibil din sticlă, cu Stormbreaker poți pompa de câteva ori mai mult. Am un alt aragaz pe benzină cu un preîncălzitor convențional. Acolo, presurizarea durează aproximativ o jumătate de minut, iar la -4 °C, preîncălzirea durează puțin peste un minut. Cu Stormbreaker este exact invers. Presurizez mai mult de un minut, preîncălzesc o jumătate de minut. Dar tija de pompare de la Stormbreaker este foarte confortabilă și ușor de ținut, așa că pomparea este chiar o plăcere. În modul de funcționare, controlul flăcării este foarte sensibil și este la egalitate cu sobele pe gaz. Aragazul este foarte silențios după standardele aragazurilor pe benzină, comparabil cu aragazurile pe gaz. Acest lucru se datorează designului difuzorului de flacără.
Modul aer
În modul aer, pompa oprește alimentarea cu combustibil și lasă să intre în sistem doar aerul din butelie. Acest lucru face ca aragazul să nu mai funcționeze. La alte aragazuri, există un sistem în care există doar un singur tub în sticla de combustibil. În modul de gătit, tubul este în jos în sticlă și, prin urmare, scufundat în combustibil. Prin urmare, acesta aspiră combustibilul. Pentru a opri gătitul, întreaga sticlă este răsturnată și astfel tubul se află deasupra nivelului de combustibil și aspiră doar aer. Acest lucru aerisește treptat întregul sistem și arzătorul se oprește. Cu toate acestea, sistemul de la Stormbreaker este vizibil mai rapid, având nevoie de aproximativ 10 secunde pentru a stinge flacăra, urmate de o scădere treptată a presiunii în sticlă. Există, de asemenea, un manometru pe pompa de combustibil. Nu, nu este un manometru, ci un mic buton care iese treptat pe măsură ce pompezi, din cauza creșterii presiunii din butelie. Când butelia este la presiunea corectă, cuiul alunecă suficient de mult în afară astfel încât să puteți vedea o linie roșie în jurul circumferinței sale.
Butelie de combustibil
Filtrele din tubulatura pompei sunt metalice, acestea sunt în general mai bune decât filtrele din pâslă. Filetele pompei sunt din plastic. Cu toate acestea, este un plastic rezistent. În plus, în cazul în care se întâmplă ceva cu pompa, se poate achiziționa o rezervă. Sticla de combustibil de 700 ml furnizată are o deschidere a jantei bine concepută, astfel încât turnarea combustibilului să se facă fără scurgeri. Sticla are un diametru al gâtului mai mare decât alte mărci, astfel încât este incompatibilă pentru utilizarea cu alte aragazuri. Cu siguranță ar fi bine dacă sticla ar avea o canelură pentru umplere maximă în interior, dar nu am văzut acest lucru nici la alți producători.
Gătitul practic
Înainte de a găti cu aragazul live, vă sfătuiesc să citiți foarte atent instrucțiunile și să exersați gătitul de câteva ori, de preferință în condiții similare cu cele care vor predomina la evenimentul propriu-zis. Am reușit să dau foc la aragaz de două ori în prima zi. Adică a vărsat benzină și a ars peste tot. Din fericire, a fost afară și pe beton. Cum s-a putut întâmpla așa ceva?
Este foarte important să presurizați suficient sticla de combustibil. Pompați cu adevărat până când apare linia roșie pe manometrul de presiune. Acest lucru se datorează faptului că presiunea combustibilului poate scădea prea mult înainte ca preîncălzirea să fie completă, iar combustibilul nu se va pulveriza de la duză la difuzorul de flacără. Combustibilul se scurge apoi prin orificiile de admisie a aerului pe sol și se prinde acolo. Dacă gătiți într-un cort (NU faceți NICIODATĂ acest lucru!), aveți o mare problemă. De asemenea, nu trebuie să depășiți niciodată cantitatea maximă de combustibil admisă în sticlă, altfel nu va fi prea mult loc pentru aer. Prin urmare, este posibil ca sticla să fie suficient de presurizată, dar cantitatea mică de aer din sticlă va face ca presiunea să scadă foarte repede atunci când se încălzește, iar benzina poate să curgă din nou pe sol și să ardă acolo.
-> SUGESTIE: În orice situație de urgență, aragazul poate fi dezactivat într-o clipă - prin apăsarea rotiței de comandă - în orice mod activ. Acest lucru va întrerupe imediat arzătorul de la alimentarea cu combustibil.
Teste
Dacă vă interesează timpii de gătire, iată-i aici:
| Eschus | Propan-butan modul de funcționare a gazului fără marjă de manevră |
Gaz propan-butan modul gazos cu lee |
Propan-butan modul lichid cu vânt |
Primus PowerFuel cu lee |
|
| Cu pereți subțiri de 14 cm | 4:49 (*5:33) | 4:34 | 3:18 | 2:56 | 2:45 |
| Cu pereți subțiri 16 cm | 4:09 (**5:18) | 3:31 | 3:05 | 2:39 | 2:24 |
* Ewer cu pereți groși 13 cm; ** Ewer cu pereți groși 15 cm
Am testat fierberea unei jumătăți de litru de apă cu vase de diferite dimensiuni, cu diferite grosimi ale pereților și, de asemenea, fără și cu un lighean. Astfel, puteți compara efectul stingătorului, efectul dimensiunii și grosimii pereților ulciorului și viteza diferiților combustibili. Pentru măsurătorile cu propan-butan, am avut două cartușe umplute aproximativ la două treimi cu un amestec de 60% propan și 40% butan.
Temperatură exterioară -4 °C, fără vânt/vânt (0-1 Beaufort). Eskers din aluminiu cu pereți groși de aproximativ 1,5 mm, cu diametrul variabil. Grosimea ewers cu pereți subțiri aprox. 0,7 mm. Ewers utilizate cu capacul furnizat. Temperatura apei măsurată cu termometrul de precizie Greisinger 1710 cu senzor de imersie. Temperatura inițială a apei 0 °C. Apa este preluată dintr-o sursă de apă stătătoare în aer liber. Cantitate măsurată cu o cană de măsurare de bucătărie. Timp de fierbere măsurat până la 95 °C. Experimentele au fost efectuate la o altitudine de 375 m deasupra nivelului mării. Timpul măsurat în minute și secunde.
Dacă doriți o comparație cu un alt aragaz, iată timpii unui aragaz pe benzină de 2850 W (Stormbreaker are 3500 W). Metodologia de testare este aceeași ca la Stormbreaker.
| Eschus | Primus PowerFuel cu un leu |
Benzină tehnică cu leuștean |
| Cu pereți subțiri de 14 cm | 3:12 | 2:55 |
Accesorii și piese de schimb
Kitul de întreținere a aragazului inclus în pachet este format dintr-un ac de curățare, o garnitură de schimb pentru pompa de combustibil, pastă de silicon pentru a lubrifia garnitura pistonului pompei și două chei pentru a demonta aragazul. Pompa de combustibil, furtunul de combustibil, tubul pentru duza de combustibil și tubul de degazare sunt vândute ca piese de schimb. Bineînțeles, pot fi achiziționate și alte sticle de combustibil, pe lângă cea de mijloc de 700 ml, cea mai mică de 400 ml și cea mai mare de 1000 ml. Din experiența mea, combustibilul din sticla din mijloc durează aproximativ 5 zile sau mai mult dacă nu topiți zăpada. Ar fi grozav dacă ați putea cumpăra un adaptor pentru cartușul de rezervă, dar nu am văzut să se vândă unul.
Concluzie
Plusuri
- Manoperă excelentă
- Arde propan-butan și benzină, propanul-butan poate fi ars în formă lichidă
- performanță ridicată
- funcționare confortabilă a aragazului
- funcționare silențioasă
- viteza de preîncălzire
- controlabilitate excelentă chiar și atunci când arde benzina
- stingere rapidă la arderea benzinei
- depozitarea arzătorului în stare prăbușită
- furtun flexibil pentru combustibil
- conectarea ușoară a furtunului la adaptorul pentru flacon/cartuș de combustibil
- arzător concav
- numeroase piese de schimb disponibile
- fără scurgeri de combustibil la deconectarea furtunului de la butelia de combustibil
Minusuri
- o presurizare mai lungă a buteliei de combustibil
- părți din plastic ale pompei de combustibil
- posibilitatea de a se vărsa combustibilul din arzător dacă sticla este supra-umplută sau subpresurizată
- sticla de combustibil incompatibilă cu alte mărci de arzătoare
- posibilitatea de a pierde sau de a distruge adaptorul cartușului și de a nu putea cumpăra unul nou
- piciorul din plastic al adaptorului pentru cartuș
- aprindere mai proastă a benzinei pe vreme geroasă
- acul de curățare nu este integrat
Echipamente folosite
Windscreen and Heat Reflector
Primus
Partea de sub vânt, care furnizează mai multă căldură la gătitul alimentelor.
72 lei
64 lei
Mergeți la detalii
StormBreaker (OD-1STC)
Soto
Primul aragaz multifuel care permite utilizarea diferitelor tipuri de combustibil (lichid și gazos) fără a fi necesară schimbarea duzelor.
1 269 lei
1 142 lei
Mergeți la detalii